نوشته شده توسط : احمد خلیلی

دندان های عقل نهفته را بشناسیم

دندان های عقل نمونه های بسیار زیادی دارند ما در این مطلب برای شما به معرفی یکی از مهمترین ها و در عین حال دردسر ساز ترین این دندان ها به عنوان دندان عقل نهفته خواهیم پرداخت.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید چرا که ممکن است شما هم دارای همچین دندان درد هایی باشید پس راهکار های مقابله با آن را یاد بگیررید.

معمولاً، بزرگسالان صاحب چهار دندان عقل می‌شوند، که هر یک از آن‌ها در هر یک از دو طرف انتهایی فک‌های بالا و پایین می‌رویند. دندان‌های عقل، که به آن‌ها «مولارهای سوم» نیز گفته می‌شود، آخرین دندان‌هایی هستند که از لثه بیرون می‌آیند و رویش آن‌ها، که در برخی موارد در اواخر دهه 20 زندگی رخ می‌دهد، گاهی اوقات با دردسرهای زیادی همراه است. برای مثال، ممکن است در فک فضای کافی برای رویش این دندان‌های اضافی نباشد که این می‌تواند باعث بروز مشکلات دردناکی شود. هر چند که اغلب درد خود بخود از بین می‌رود اما گاهی اوقات راهی جز کشیدن دندان‌های عقل وجود ندارد. این عمل سریع بوده و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ همچنین دوره بهبودی آن تنها در حدود دو روز است.

به طور طبیعی دندان‌های عقل (مولر سوم) بین سنین 17 تا 25 سالگی شروع به جوانه‌زنی و خارج شدن از لثه می‌کنند، البته برخی افراد هرگز صاحب چنین دندان‌هایی نمی‌شوند. در اکثر موارد، بیرون آمدن دندان‌های عقل از لثه‌ها با درد همراه بوده اما در سایر موارد ناراحتی ناشی از آن بسیار اندک است.

به هر حال، اگر فضای درون دهانتان محدود باشد، شما دچار مشکل دندان عقل نهفته خواهید شد. در این حالت، دندان تلاش می‌کند از لثه بیرون بیاید اما به دندان کناری خود گیر کرده و کج رشد می‌کند. این عارضه می‌تواند باعث دندان درد، گوش درد، ورم و حتی عفونت، ایجاد کیست و آبسه شود، که در این صورت لازم خواهد بود دندان‌های عقل از دهان خارج شوند

کشیدن دندان عقل نهفته

دلیل کشیدن دندان‌های عقل 

بسیار و بسیار شنیده ایم کهباید دندان های عقل خود را بکشیم.اما این کار را برای چه منظور باید انجام داد؟ما در این مطلب برای شما خواهیم گفت که کشیدن دندان های عقل بسیار مهم و مفید است.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید چرا که برای شما خواهد گفت که چرا باید دندان های عقل را از دهان بیرون کشید.

معمولاً، اگر دندان‌های عقل نهفته باشند اما مشکلی ایجاد نکنند، نیازی به کشیدن آن‌ها نیست. زیرا بنا به شواهد، کشیدن این دندان‌ها در چنین وضعیتی نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه بیمار را در معرض خطر عوارض این عمل نیز قرار می‌دهد.

گاهی اوقات، دندان‌های عقل نهفته یا آن‌هایی که به طور کامل از سطح لثه بیرون نیامده‌اند باعث برخی مشکلات دندانی می‌شوند. در این حالت، غذاها و باکتری‌ها در اطراف لبه دندان‌های عقل گیر کرده و باعث مشکلات زیر می‌شوند:
پوسیدگی دندان: این وضعیت زمانی پیش می‌آید که پلاک شروع به تجزیه سطح دندان می‌کند. با پیشرفت پوسیدگی دندان، حفره‌هایی در دندان ایجاد می‌شود که می‌توانند بر دندان‌های کناری نیز تأثیر منفی بگذارند.
بیماری لثه (که به آن جینجیویت یا بیماری پریودنتال نیز گفته می‌شود): این مشکل زمانی پیش می‌آید که پلاک سمومی را آزاد می‌کند که لثه‌ها را تحریک کرده و آن‌ها را قرمز، متورم و دردناک می‌کنند. بیماری لثه می‌توانند بر دندان‌های کناری و همچنین استخوان اطراف دندان‌های عقل نیز تأثیر منفی بگذارد.
پری کرونیت: به وضعیتی گفته می‌شود که در آن پلاک باعث عفونت بافت نرم اطراف دندان  می‌شود.
سلولیت: نوعی عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو است.
آبسه: عبارت است از انباشته شدن چرک در دندان‌ عقل یا بافت اطراف آن، که دلیل آن وجود یک عفونت باکتریایی است.
کیست‌ها و زائده‌های خوش‌خیم: در موارد بسیار نادری، دندان عقلی که نمی‌تواند از سطح لثه بالا بیاید دچار یک کیست (یک برآمدگی پر از مایع) می‌شود.
بسیاری از این مشکلات را می‌توان با استفاده از درمان‌هایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و دهان‌شویه‌های گندزدا رفع کرد. بنابراین کشیدن دندان عقل تنها زمانی توصیه می‌شود که درمان‌های دیگر جواب نداده باشند.

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی



:: برچسب‌ها: دندانهای عقل,دندان عقل,رویش دندان عقل,عقل نهفته,بارداری,کشیدن دندان عقل,جراحی دندان عقل,خارج کردن عقل,بهداشت دندان عقل,پوسیدگی دندان عقل,عقل نیمه نهفته, ,
:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1397 | نظرات ()